I huvudet på en tonåring

Man kan bli både trött och fundersam på tonåringar!
I gårkväll blev det stora härdsmältan hemma med den äldsta tösen. Hon går i 9:an och sköter sin skola bra, har bra betyg och är självgående.

För några veckor sedan fick vi (av en händelse) reda på att det är historieprov om andra världskriget idag. När vi igår frågade om hur förberedelserna inför provet gick fick vi besked om att det var lugnt, hon var klar och kunder redan allt. Mamma som hade just andra världskriget som specialarbete på gymnasiet ställde snabbt ett par enkla kontrollfrågor och dottern gick bet på samtliga! Det blev början på en lång kväll för hela familjen.

Problemet är att dottern i fråga är en bestämd och självständig ung dam som ogärna tar hjälp från andra, speciellt inte som hon fortfarande inte ansåg sig behöva denna hjälp. Hon såg bara vårt (något irriterade) engagemang som jobbiga påhopp och körde mer eller mindre ut oss från rummet.
Vid halv nio-tiden frågade jag vilka två kända städer som drabbades av amerikanska bomber i slutet av kriget. Detta var en medvetet luddig formulerad fråga för att inte ge några ledtrådar, vad jag var ute efter ansåg jag ändå självklart. Svaret blev till min bestörtning London och Berlin! Jag kontrade med att fråga samma sak men med ordet ”atombomb” med i frågan. Hon viste inte och påstod med bestämdhet att det inte heller stod i det material de fått från skolan att plugga in!

Jag sa att det garanterat skulle komma på provet och att detta trotts allt är mycket centralt i historien. När hon reagerade med att stampa tillbaka till sitt rum och stänga dörren nästan skrek hon: ”Varför tjata? Jag kan det redan!”

Vad säger man? Vad gör man?
Jag fattar inte! Hon är en smart tjej med kapacitet för bra betyg i alla teoretiska ämnen. Normalt sköter hon det bra, men ibland känner jag att hon får hjärnsläpp. Vad händer i huvudet på en tonåring?

Nog om detta, nu måste jag kasta mig över dagens arbete!
Ciao!

4 Responses to I huvudet på en tonåring

  1. znogge skriver:

    Ja, den frågan har nog ingen hittat svaret på! Men i förra veckan hörde jag att man har lokaliserat ett speciellt hormon som bara tonåringar har. Beror säkert på detta men ack så frustrerande ändå!
    Ha en bra dag!

  2. Märtagreta skriver:

    Sen är det nog tyvärr så att de litar fullt ut på de sidor, papper som de sagts läsa, inget annat, bara det. De lär sig inte söka mera kunskap, inte tro att det är något mera. Hemskt, därför blir fortsatta studier jättejobbiga för dessa klyftiga tonåringar, samma med mina söner, de är smarta, men de tar den kortast möjliga vägen och läste inget utöver de stenciler de blivit tillsagda att läsa.

  3. Chrille skriver:

    Sant, mycket sant. Detta är lite märkligt med tanke på att de kan få andra uppgifter som BARA går ut på att hitta själv, och då klarar de det utmärkt.
    Något som dock förvånade mig var att när hon kom hem idag så påstår hon att atombomberna över huvud taget inte behandlats i provet. Det tycker jag är anmärkningsvärt då det är startpunkten för en helt ny epok i vår nutidshistoria som definitivt präglas av just kärnvapen.

    Det där med hormonet Znogge var intressant. Det förklarar alla myror i huvudet på ungdommar 🙂

  4. […] huvudet på en tonåring – del 2 Till skillnad från del 1 är det nu 14 som är i […]

Kommentera

