Telia bjuder

I höst är det dags för oss att släcka det analoga TV-nätet. Vi har sedan många år haft Boxer som ett komplement på en av apparaterna men det har inte fungerat felfritt. I antennbranschen används vår lilla håla som ett skolexempel på problemområde för marksänd digital-TV och Terracom har ännu inte lyckats lösa det 100%-igt.
Antennerna bytte jag för något år sedan och alla kablar i huset byttes i vintras. Kvar att åtgärda är antennförstärkaren som har suttit där sedan 70-talet. Antagligen är det mixen mellan gammalt och nytt som är en av bovarna i dramat med våra problem. Förr användes 60 Ω utrustning medan man sedan länge gått över till 75 Ω. I den analoga världen har det inte varit något större problem, men digitalboxen har inte trivts. Under nästa vecka byter vi förstärkaren och då hoppas jag att allt löser sig.

Vilda diskussioner har dock pågått i familjen ett stycke tid då vi faktiskt har 5 apparater, men vi inte har för avsikt att bestycka alla med digitalbox. Ungarna får, om de vill skaffa egna medan vi står för våra. På kul har jag nu beställt Telias erbjudande om att köra över Internet gratis under ett år. Det är en lösning jag inte är helt nöjd med då det inte med rimliga medel går att lösa vårt totala behov, men då de ger mig en helt gratis lösning för en TV under ett år så låt gå. Det är om inte annat ett sätt att utvärdera ett alternativ till Boxer.
Vad min fru inte vet ännu är att hon i och med detta inte kommer att kunna se dansk TV i sovrummet, där vi kommer att köra IP-TV. Telia distribuerar inte dansk TV så min fru får låta bli att se på engelska kriminalare när hon ska gå och lägga sig…
Vet inte hur jag ska upplysa henne om detta på ett milt sätt…

One Response to Telia bjuder

  1. ordalaget skriver:

    Försök meddela henne detta så skonsamt som möjligt…jag hade blivit rätt sur om jag var hon…jag gillar också engelska kriminalare.
    Lycka till..*skratt*..och du, ha en bra dag i solen!

Kommentera

