Avsked

 Ikväll ska vi ut med jobbet och det står avtackning på programmet. Personen i fråga är ett par år yngre än jag men har jobbat här i 9 år. Han har också fungerat som en ”yngre mentor” för mig till skillnad från gamlingarna här sedan jag började för snart ett år sedan.Det är trist att han försvinner. Medelåldern på avdelningen stiger kraftigt med detta och även om gubbarnas kunskap och erfarenhet är tung så behövs en yngre motpol som tänker annorlunda för att skapa en dynamik i utvecklingen. Det är på många sätt en tung uppgift som landar på mina axlar.

Men det är bara att gilla läget. Visst är det kul för honom, och jag förstår honom. Även om arbetet här är både roligt, stimulerande och utvecklande så hämmas man trots allt av att vara på samma företag för länge. Han började här direkt efter gymnasiet och 9 år på första jobbet är väl ändå ganska ovanligt i vår generation. Själv har jag som längst varit 4,5 år på samma jobb och jag känner inte att jag flackat runt direkt.

One Response to Avsked

  1. znogge skriver:

    Vet hur det känns! Min arbetskamrat har ju precis slutat. Men det är så det är på arbetsplatser och ingen ska ju vara oumbärlig. Jag tror dock det är vikigt att man har blandad ålder på personalen för att det ska fungera bra! Litte nytt och friskt blod skadar aldrig…

Kommentera

