Spridda tankar fyller 1 år

Det hela böjade med en period på min förra arbetsplats då det var på tok för lite att göra. Jag startade Spridda tankar på expressens blogg.
Sedan dess har det runnit mycket vatten under broarna. Nu sammanlaggt 14.000 besökare senare och på en ny platform fyller Spridda tankar 1 år.

Mitt första inlägg såg ut så här:

Typiskt skånskt?

Är det något typiskt skånskt med att bara påtala fel som verkligen är fel?
Vi har nu på jobbet fått klagomål från den centrala IT-avdelningen om att allt verkar snurra på fint ända tills de kommer ner till Malmö-kontoret. 
finns det hur mycket som helst att göra, men det var inte planerat då ingen använt ärendesystemet för att påtala några fel.

Nae… Detta har naturligtvis skapat diskussioner hos oss nere i Malmö och vi kommer fram till att ärendesystemet använder vi bara när något är direkt fel och måste åtgärdas snarast. Saker som funkar hyggligt men inte är riktigt bra anmäler man inte då det är ”för litet”. Det är sånt som drabbar IT-killarna när de i korridåren överhopas av ”jo förresten – kan du titta på…”.

I viss mån tror jag att det kan vara osäkerhet bland användarna. Är det verkligen ett fel eller är det bara jag som inte fattar? Ingen vill ju bli idiotförklarad genom att anmäla fel som inte finns.

Dock kan vi inte släppa detta med att IT påpekar att just Malmö-kontoret är ett problem i sammanhanget. Är det bara vi som har en för hög tröskel för att anmäla? Gäller det förresten bara IT-problem på jobbet eller är det också i andra sammanhang? Ingen ringer väl polisen för en cyklist utan ljus även om man vet att detta är fel, men alla ringer om de ser en stupfull person sätta sig bakom ratten. Detta å andra sidan gäller väl större delen av Sverige? Hur skulle man bli bemött om man ringer polisen för cyklar utan ljus? Skulle man bli bemött på samma sätt om man belastade IT med trivialiteter?

Det får vara hur det vill med det! Vi kommer fortfarande inte att ringa polisen med vad som p.g.a. bristande resurser aldrig kommer att åtgärdas. Vi kommer möjligen att bli bättre med att använda
IT:s ärendesystem för mindre problem, men de riktigt små kommer vi att plåga de stackars IT-killarna med när de vågar sig hit.

6 Responses to Spridda tankar fyller 1 år

  1. annmysterie skriver:

    Stort grattis !!!Jag tror jag började vid den här tidpunkten också att blogga.Tänk att det gått ett helt år?
    Hoppas att det blir fler år än ett 🙂
    Stor kram

  2. Tankspridd skriver:

    Tack
    Jo jag tror att vi började i ungefär samma veva. Även Znogge började några veckor före mig.
    Nej, jag har inga planer på att sluta – även om inspirationen går lite i vågor.

  3. znogge skriver:

    Grattis på ettårsdagen! Trevligt att du tänker hänga kvar! Klart för dig har du också för jag började i mitten av september!

    Kram!

  4. pantheraleo skriver:

    grattis på 1 års dagen! visst är det otroligt hur tiden gått? tycker du att din blogg förändrats under året?

  5. Tankspridd skriver:

    Jo, på många sätt. Konstigt vore det också annars. Det märker man när man tittar sig omkring på favoritbloggarna också. De flesta har förändrats under året.

  6. pruddelutt skriver:

    Grattis grattis! Så här dags förra året höll jag på och förvirrade det stackars Lejonet med mina kommentarer och värjde mig mot hans övertalningsförsök. jag höll ut ända till slutet på november….

Kommentera

