Glöggrecept

Jag tänkte jag skulle dela med mig av ett recept på hemmagjord glögg som vi har gjort under några år.

Alkololhalten blir någon stans mellan 10-20% och den är hållbar i flera år.
Den enda ”haken” är att det blir ganska grumlig. Det bildas också en bottensats så man kan inte tömma flaskan helt. I år tänkte vi försöka råda bot på detta genom att tillsätta en klarningssats (som när man brygger vin) före buteljering. Det kan ju i alla fall inte bli sämre.

Glöggen kan drickas omgående, men blir bättre om den får stå ett tag först, så det är perfekt att sätta den till jäsning redan nu.

Ingredienser för 6 liter
5 liter svagdricka
2,5 kg strösocker
20g kryddnejlikor
1 bit ingefära (vi kör med färsk ingefära på känn)
10g kardemummakärnor
500g russin
5 skalade skivade råa potatisar
50g färsk jäst (utrörd i ljummen svagdricka)

Blanda ingredienserna och rör kraftigt 2 ggr/dag under 1 vecka, förvaras i en ren hink övertäckt med duk.
Låt sedan stå i 14 dagar.
Sila och häll på flaskor.

Lycka till och låt väl smaka!

Gå gärna in här och berätta hur det gick…

Andra bloggar om: , , ,

26 Responses to Glöggrecept

  1. znogge skriver:

    Läter intressant… Inte många veckor tills det är dags för glöggpremiär.

  2. Märtagreta skriver:

    Nej vad kul! Nu fick till och med Märtagreta lite förkänning av julstämning, här ska provas!
    Tack!

  3. […] Top of list Länge har en relativt gammal hälgestrip toppat min statistik varje vecka som mest lästa post, men de senaste veckorna har en blivit omkörd med god marginal av mitt glöggrecept. […]

  4. haraldsdotter skriver:

    Suuuck… Kan du inte bara bjuda på det om jag dyker upp på S-huset? Måste jag stå och göra det också? 😉

  5. Märtagreta skriver:

    Provade ni med klarningssats? Hur gick det? Jag har precis rört ihop min blandning, nu väntar vi väl då i två veckor.

  6. […] slog det mig att det var Spridda Tankars glögg, ja, eller vår egen egentligen, som la ett rusets dimma över huset. Sönerna har härmed […]

  7. Tankspridd skriver:

    Vi körde den första satsen utan, men den andra ska egentligen tappas nu till helgen, men den tänker jag först sila, sen stå en extra dag med klarningssats inan den åker i flaska. Återkommer med resultatet.

  8. Märtagreta skriver:

    Ett snarlikt recept finns på Svagdrickaflaskorna som jag köpte, men de ska stå i sex veckor, under tätt lock och utan att röras något. Kan det inte vara att denna snabbvariant inte riktigt hinner bli klar?
    Men å andra sidan har jag ju inte tid att vänta i sex veckor så jag väntar på resultatet av klarningssatsen hos er.

  9. Tankspridd skriver:

    JAg tror inte att klarningssatsen har något med tiden att göra.
    Visst märker vi att mycket av grumset lägger sig på flaskbottnen efter lite lagring, men du kan inte sila och tappa utan att röra upp grumset i spannen.
    Med tanke på hur klarningssatsen fungerat på fruktvin tidigare känner jag mig lugn.
    Men som sagt, vi har gjort många satser utan klarningssats och det går det också.

  10. Märtagreta skriver:

    Det är ju inte nåt jätteproblem med grummel, men … om man silar av och sen använder hävert någon dag senare, kanske grumlet lägger sig då? fast det kanske du brukar… vad brukar du göra för vin? Jag gjorde vin förr, men nu är det några år sen, fick till någon riktigt tråkig variant sista gången och ledsnade, men egentligen var det ju riktigt kul, när det blev bra.

  11. Tankspridd skriver:

    Jag gjorde lite förr, men har inte gjort på flera år.
    Då blev det mest på plommon och äpple, men jag har tänkt att göra ett på päron eller jordgubbar nån gång.
    För övrigt kan jag meddela att klarningssatsen gjorde susen. Det blev en väldig skillnad.

  12. Märtagreta skriver:

    Ah, skulle just gå in och kolla resultatet, om en vecka silar vi av, eller, om knappt en vecka, vore ju kul att få det klart till uppesittarkvällen, som är vår stora glöggkväll, men det bör jag hinna då. Om jag silar av på torsdag, när ska jag ha i klarningssatsen tycker du?

  13. Tankspridd skriver:

    Den klarningssats jag köpte var på mellan 24-48h beroende på vinsats. Var det ”prefab-pulvervin” skulle det ta 24 medan om det var ett eget fruktvin kunde ta 48.
    Jag lät mitt stå i ca 2 dygn, mest för att jag inte han ta tag i det förr.
    Jag tror inte det spelar någon avgörande roll om du tappar upp det någon dag för tidigt. Det värsta som kan inträffa är att det fortfarande är kolsyra kvar efter jäsningen. Vi hade det vårt andra år. Det blev mousserande glögg 😉 Det var lite irriterande men dock drickbart. Smaken var det inget fel på.
    Klarningssatsen tycker dock inte om kolsyra så skummar det när du rör i det så rör ut kolsyran först. Sila av så du kan låta det stå till klarning i ett dygn så blir det nog bra.
    Står familjen ut med juldofterna nu eller bojkottar de fortfarande köket?

  14. Märtagreta skriver:

    Nej, de går i ett evigt rus nu, inklusive undertecknad och ingen verkar bry sig. Jag tycker det luktar underbart!
    Menar du att du silar av, och sen i med klarningssatsen direkt? Här jäser det som tusan än, så jag antar att det stannar av snart, den har stått åtta dagar idag.

  15. Tankspridd skriver:

    Ja för tusan. Sila av genom en silduk (jag brukar ha ett durkslag över silduken) och tillsätt därefter klarningssatsen enl instruktion på paketet. Och ränk på att inte röra upp det när du tappar upp det. Jag tyker att hävert funkar bäst.

  16. Märtagreta skriver:

    Jag kan bara tala om att glöggen blev jäkligt god, inte så söt som Dufvenskroks som jag köpte tidigare i december. Nästanmaken blev mycket imponerad och vi njöt av den igårkväll med lite pepparkakor och mögelost. NU är det jul i stugan!
    Tack för inspirationen till att prova något nytt, det var inte sista gången!
    God Jul till dig och din familj från Gotland!

  17. […] väldigt lång i år då den föregås av en alldeles vanlig helg. Igår hade vi smakpremiär på Spridda Tankars glögg och jag måste säga att den var mycket god. Inte så söt som köpt starkvinsglögg och lagom […]

  18. annmysterie skriver:

    Spännande blandning 🙂
    Hoppar in och önskar dig en riktigt god jul 🙂
    Kram kram

  19. rickard skriver:

    är de inte lingon i glögg??

  20. Tankspridd skriver:

    Inte i denna, och jag har inte saknat det heller…
    Men det är klart att man skulle kunna prova med lite lingon i också.

  21. […] Nu är det Jul! Eller, nu är det på gång i alla fall. I helgen satte vi första satsen glögg! […]

  22. […] märklig smaksensation Idag har vi tagit ett smak av glöggen, Spridda Tankars recept från i fjol. Jag kommer aldrig mera kunna köpa glögg, den är för […]

  23. […] och med blir jag berusad av Spridda Tankar, dock inte av honom personligen, men hans glögg börjar redan “dofta” i huset! Här […]

  24. Rasmus och Maria skriver:

    Hej!

    Vi tänker göra egen glögg för första gången. Vart får man tag på svagdricka?

    MVH

  25. adrian skriver:

    I Stockholm finns svagdricka redan nu att köpa på Daglivs vid Fridhemsplan i 1,5 L flaskor. I Göteborg finns det på Ica Maxi Mölndalsvägen..

  26. Classe Rydgren skriver:

    Jag har lika svårt att hitta receptet varje år, men jag vet ju att det är problemfritt. Leve internet!

    Den här glöggen, som ibland kallats för ”Göstas glögg”, har jag gjort sedan tidigt åttiotal. Två förslag är att, skippa potatisen – det jäser bra ändå! Sätt glöggen denna jul, drick upp den nästa jul eller de två följande (beror på hur törstig man är). Står den ett år eller två, lite halvsvalt, så blir den fantastisk och klarningsmedel behövs inte heller.

    Hälsningar

    Classe i Norrköping

Kommentera

