Van vid att bestämma

Jag läste i Znogges blogg om hennes ständiga tandbekymmer. Vi diskuterade faktiskt fenomenet tandläkare hemma härom veckan. Anledningen är att främst min fru har haft en del meningsskiljaktigheter med vår tandläkare under en massa år.

Det hela började med några små hål hon hade som nyutflugen och därmed med ytterst begränsad budget. När tandläkaren sa att dessa naturligtvis skulle lagas så tvärvägrade min fru. Hon sa att det fick vänta för hon hade inte råd. Han blev helt perplex och viste inte vad han skulle göra. Så småningom blev hålen lagade och allt blev väl.
För några år sedan var den en rotfyllning som aldrig blev bra och gick göras om flera gånger. Till slut sa min fru stopp och att tanden skulle ut. Detta accepterade inte tandläkaren, här skulle fixas (och därmed debiteras vidare).

Vi är jättenöjd med vår tandläkare, missförstå mig inte, annars hade vi bytt för länge sen. Men det är en märklig mentalitet att alla (jag har pratat med andra med samma uppfattning) accepterar en tandläkare som den som bestämmer.
Vill han att jag kommer på kontroll en gång per år så blir det så även om jag tycker att det räckt med vart annat. Vill han laga i stället för att dra ut så blir det så.

Hur kan det vara så att jag som betalande kund inte kan/får bestämma vad tandläkaren ska göra och inte göra? Jag skulle aldrig drömma om att låta bilmeckaren bestämma att det ska bytas kamrem för 8.000kr mitt i ett serviceintervall om inte jag ansåg att det fanns fog för det. Jag skulle inte heller acceptera att banken ändrade mina lånevillkor mitt i en avtalsperiod.

Varför accepterar vi en sådan dominans av tandläkaren?

Andra bloggar om: , , , ,

4 Responses to Van vid att bestämma

  1. haraldsdotter skriver:

    Kan det vara för att de heter något med läkare i yrkesnamnet? Vi har oftast en väldig respekt för just ordet läkare och en tandäkare ska väl inge den respekten, kanske…:-)
    Sen å andra sidan – vad vet vi om tänder när der är dem som är experterna. Men helt klart så tror man ibland att de skor sig på vår okunskap och fixar i onödan även den tron grundar sig i okunskap… Ha en bra fredag…

  2. Tankspridd skriver:

    Jo, men det jag lite hakar upp mig på är att det förutsätter att det är de som bestämmer och att vi godmoget accepterar detta. Men som du säger kanske det just är ordet ”läkare” som är nyckeln…
    Tack detsamma.

  3. znogge skriver:

    Jag tor att man som lekman har svårt att komma med sakliga motargument. Ens hälsa och även tandhälsa är viktig så man får helt enkelt lita på dem. Jag brukar däremot skjuta lite på kontrollerna och det ifrågasätts aldrig. Jag är väldigt nöjd med min tandläkare trots allt för det händer ofta att hon presenterar olika behandlingsalternativ. Det uppskattar jag. Tack och lov har jag ett fast pris på denna rotfyllning!
    Ha en bra fredag!

  4. Tankspridd skriver:

    Tack detsamma.
    Ikväll ska huggtänderna in för vi ska på maskerad 😉

Kommentera

