Lucia

Jag har funderat en del på det här med lucia och hur ett luciatåg ”ska” se ut.

När jag var liten såg i princip alla pojkar det påtvingade lussandet som öken. Hade vi fått chansen att slippa så skulle vi tagit den. Samtidigt så tycker jag ändå att både tomtar och stjärngossar tillhör.

På yngre dottern skola har ett intressant fenomen uppstått. Pojkar är inte välkomna i luciatåget. Det ska bara finnas lucia och tärnor – och indirekt då bara flickor. Denna regel är bara något år gammal och har sitt ursprung när barnens kusin gick i den årskurs som står för lussandet.

Av någon outgrundlig anledning var det plötsligt en massa killar som ville vara med, hela 85 st. Lussetåget genomfördes, men fördelningen med 75% tomtar och 25 tärnor blev lite skev. Det var inte så att killarna uppförde sig illa eller så, de var bara ”för många” och till följd av detta förbjöds killar vara med i framtiden. (Jag vet inte vad som händer om en kille erbjuder sig att vara tärna dock)
Personligen tycker jag att detta är hål i huvudet! Skulle killarna fjantat och förstört tåget skulle ja ha en något större förståelse. Men bara för att något så unikt i skolans historia att 85 grabbar vill lussa inträffar och att man därför sätter man stopp för framtida tomtar och stjärngossar är fel.

Jag undrar vad som hänt om man infört den omvända regeln, skulle det accepteras i detta jämställda samhälle?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 Responses to Lucia

  1. Märtagreta skriver:

    Måste bara hålla med, så jävla fel! Spelar väl ingen roll om tomtarna överrepresenteras, alla som vill måste få vara med, och tomtar, pepparkaksgubbar och stjärngossar hör till luciatåget tycker jag.

  2. znogge skriver:

    Det var det dummaste jag har hört på länge! Vad gör väl det om det bli ojämn fördelning i tåget? Ingenting! Jag har sett Luciatåg med många tomtar, pepparkaksgubbar och paket! Lika trevligt ändå.

Kommentera

