Telefonförsäljare

Det ringde en telefonförsäljare i morse. Han presenterade sig med för- och efternamn och vilket företag han arbetade för.
Han ville sälja något telefonabonnemang.

Jag sa att jag var upptagen och bad honom ringa upp lite senare.

När han lagt på söker jag på hans namn på internet men hittar inget skoj, så jag ringer folkbokföringen istället och tar reda på hans adress och personnummer.

Två timmar senare ringer snubben igen. Det gällde tydligen något specialerbjudande från Tele2.
Jag säger att jag tar erbjudandet.
Då säger han att han kommer spela in på band ett muntligt avtal. Han börjar med att fråga mitt namn, varvid jag säger mitt namn.
Sedan ska jag läsa upp mitt personnummer.
Då läser jag upp försäljarens personnummer. Det blir lite tyst i luren några sekunder, men snart fortsätter han med avtalet.
Till sist ska jag säga min adress och självklart säger jag då försäljarens adress.
Det är tyst i luren i 10 sekunder innan *jag* säger
”Då kopplar vi in dig så snart vi kan.”
Det är helt tyst i 10 sekunder innan försäljaren svarar med
”Jag ska inte köpa något abonnemang?”
”Kunde du inte sagt det tidigare?” frågar jag. ”Onödigt att du slösar min tid så här.”
Återigen 10 sekunders tystnad och snabba andetag i luren hörs. Sedan hör man bara ett [klick]
Konstig snubbe.
Nu tillbringar jag resten av dan med att beställa massa saker i hans namn ur dagens reklamhäften som kom i morse. Hoppas han gillar sin prenumeration på utländska frimärken för endast 99 spänn i månaden.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Innan du skriver en kommentar för att skälla och gnälla på mig, så läs mina kommentarer nedan!

10 Responses to Telefonförsäljare

  1. Jonas skriver:

    Underbart, så borde fler göra. Men tänk om det är en fattig student som jobbar extra med telefonförsäljning. I så fall var det riktigt elakt

  2. zeriozt skriver:

    HAHAHA:) Fast det är ju synd om killen i luren. Men roligt var det! Förhoppningsvis ringer han inte mer 🙂

  3. linus skriver:

    men du vet den accepten går iaf inte igenom så det hände inget mer än att du slösade tid på att jävlas med personen, och denne fick sig ett gott skratt.

  4. Nadja skriver:

    Så jäävla elakt!!!!! Det är ju fan hans jobb. Om du säger ja, så ska du ju inte ange hans adress. Det är ren ondska. Nixa dig istället om du är trött på telefonförsäljare, dom gör inget annat än sina jobb.

  5. Tankspridd skriver:

    Det är ju helt fantastiskt vad trångsynta läsare som droppar in här är!
    1 – Nej, jag har inte gjort detta. Jag fick texten på mail och la ut den har. Inlägget är dessutom taggat med ”humor”.
    2 – Ja, jag är nixad. Men det hjälper faktiskt inte mot företag där jag redan är kunder. Regelbundet ringer telemarketingföretag på uppdrag av min mobiloperatör och vill att jag ska köra bredband och IP-telefon från dom istället. Så visst ringer det fortfarande.
    3 – Telefonförsäljare uppger bara (oftast) vem de ringder ÅT och inte vilken arbetsgivare de har. Således sakfel i texten.
    4 – Gå in på Eniro och slå upp ett slumpartat för + efternamn och se hur många personer du får. Hur stor är chanen att jag ringt till folkbokföringen och fått fram rätt person?
    5 – När telefonförsäljare ringer konstaterar jag omgående att jag inte är intresserad. Det fåtal som accepterar det första gången får ett artigt avslut på samtalet. De som börjar den stora övertalningskampanjen avbryter jag med ytterligare ett ”inte intresserad” sen lägger jag på. Det kan upplevas som ohyffsat men se det som en tjänst i stället. Ingen av oss lägger mer tid än nödvändigt på ett samtal inte kommer att leda någonvart.

  6. Spridda tankar skriver:

    […] en telefonförsäljare avspisades på ett lite elakt sätt. Jag tyckte den var kul och la ut den här. Den var menad som ett skämt och jag taggade den också med […]

  7. Emma skriver:

    är det inte olagligt att beställa grejor från reklamhäftet med en annans namn?
    Min bror blev utsatt för detta då någon hade beställt gerjor från ett reklamhäftet i hans namn, så klart polisanmälde vi den som gjorde detta.

    det verkar lite löjligt med att hämnas tycker jag, särskilt på detta sett. det är bättre att bry sig om ngt annat viktigare

  8. Tankspridd skriver:

    Joo, det är olagligt.
    Joo, det är ett måhända löjligt sätt att hämnas.
    OCH
    NEEJ, som jag kommenterade här ovanför så har jag inte gjort det heller. Det hela är ett inlägg under humor och bygger på ett mail jag fått.

  9. 1683 skriver:

    Att man orkar lägga ner energi och tid på det som du gjorde! Måste vara en aning störd med ett mycket innehålls fattigt liv! Han försökte sköta sitt jobb precis som du förhoppningsvis sköter ditt! Ser ingen som helst humor i det du gjorde! Helt sjukt egentligen! Vad har du för intresse att kolla upp någons identitet och ännu värre använda dig av den!!!!!
    Skaffa ett liv istället! Pinsamt att det finns sådana männsikor som du!

  10. Tankspridd skriver:

    Pinsamt är att inte heller du är läskunnig.
    Som sagt inget av detta har hänt, i alla fall inte av mig…

Kommentera

