Höga tongångar

För en tid sedan fick jag ett mail med en historia om hur en telefonförsäljare avspisades på ett lite elakt sätt. Jag tyckte den var kul och la ut den här. Den var menad som ett skämt och jag taggade den också med ”humor”.

Aldrig kunde jag drömma om att folk dels tog den på alvar och dels blev så arga över mitt ”beteende mot telefonförsäljaren”!
Responsen likar den Lejonet fick om sitt inlägg om ICA.

Visst var historien kul, men den innehåller så många felaktigheter, osannolikheter och dessutom lagbrott att det förvånar mig att någon tar den på alvar.

Visst tycker jag att telefonförsäljare är irriterande. Vi är sedan något år tillbaka anslutna till Nix men det hjälper faktiskt bara en bit på vägen. Dels är det inte alla som bryr sig om ifall den man ringer är ansluten (eller har tagit reda på) och dels är det fortfarande fritt fram för de företag du redan är kund hos att ringa.

Regelbundet ringer familjens gemensamma mobiloperatör och vill att vi ska köra både bredband och fast telefoni genom dom. Men jag är varken intresserad av att byta operatör för dessa tjänster eller för den delen (vilket det skulle innebära) att gå över till IP-telefoni.

Jag har tidigare själv jobbat som säljare i många år (dock inte telefonförsäljning) och jag vet att det kan vara tufft. De ungdomar som sitter på dessa telemarketingföretag har det inte heller lätt, men det spelar ingen roll. Jag är inte intresserad och jag vill inte bli uppringd!

Trots allt är jag normalt inte ohövlig i telefon. Tidigt i samtalet konstaterar jag dock vänligt men bestämt att jag inte är intresserad. OM säljaren accepterar detta så avslutas samtalet i samma vänliga tonfall. MEN… Även om jag vet att det står som 1a i regelboken att komma med invändningar och övertala mig till att detta faktiskt är den mest lysande chansen i mitt liv så vill jag att man accepterar mitt ställningstagande. Börjar de mala på så avbryter jag och konstaterar åter att jag inte är intresserad och lägger sen resolut på luren.

Det kan ses som bryskt, men i själva verket gör jag oss båda en tjänst. Jag slipper bli mer irriterad, ingen av oss lägger mer tid på ett samtal som ändå inte kommer att leda någonstans och han/hon kan lägga sin tid på nästa samtal. Kanske med bättre lycka. Men att ödsla tid på mig är bara kontraproduktivt.

Men att verkligen genomföra det som historien beskriver… snälla…tänk innan ni gnäller på mig…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

3 Responses to Höga tongångar

  1. znogge skriver:

    Vi är anslutna till NIX och det hjälper hyfsat men vi får ändå en del samtal. Jag avvisar dem vänligt men bestämt. Envisas försäljaren är jag inte lika vänlig längre… Det handlar om ömsesidig respekt!
    Ha det gott i dag!

  2. pruddelutt skriver:

    Jag är inne på samma linje! Vi är med i NIX och blir jag uppringd ändå brukar jag upplysa om det. Får jag svaret att vi inte hunnit rensa eller att vi bara ringer efter telefonkatlaogen talar jag om att de är skyldiga att rensa och att personen just nu bryter en överenskommelse som råder på det konsumenträttsliga området och att jag kan anmäla företaget och personens chef – vilket jag också gör om det hela upprepas. Det händer inte särskilt ofta att de kommer tillbaka….

  3. Tankspridd skriver:

    Du är ju en riktig hårdig 🙂
    Att rabbla paragrafer och hänvisa till lagar brukar var mycket effektivt i många sammanhang om man låter påläst. Jag har kört den modellen i affärer ibland.

Kommentera

