Svenskan vittrar

Det har bevisligen kommit en ny trend. En trend som verkligen stör mig, nästan retar gallfeber på mig.

Visst, jag jobbar i en bransch som verkligen är nerlusad av engelska uttryck, och min stavning kunde tidvis varit bättre. Trots det har den lille språkpolisen inom mig fått spader nu.

Jag har länge stört mig på skyltar med ”PERSONAL INGÅNG” eller ”LÖS SPRINGANDE HUND” för att inte tala om vår lokalblaska som har utvecklat särskrivning till en konstform.

Men det som ny dykt upp är svengelska som produktnamn. Falcon Lite och Blöjan DryNite är typiska exempel. Visst, jag förstår och accepterar att man använder engelska som produktnamn, men använd då just engelska och inte svengelska.

Så, nu har jag gnällt lite…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

13 Responses to Svenskan vittrar

  1. znogge skriver:

    Jag är allergisk mot sär skrivning;-) Jag menar bara beakta skillnaden i ”vithårig pojke” eller ”vit hårig pojke”. Dessutom gillar jag inte när man använder ordet ”spendera” fel! Det enda man spenderar är pengar annars ska det bara vara tillbringar! Så nu har jag gnällt och lekt svensklärare i rena hastigheten också!

    Trevlig helg!

  2. Kersti skriver:

    Kan inte annat än hålla med er båda.

  3. leffe45 skriver:

    Man kan heller inte nu i dessa utvecklingstider använda sig av å-ä-ö på en domän som .se

    Kollade på västnytt igår och man gjorde reklam för sin site”Vastnytt.se”

  4. Tankspridd skriver:

    Nja, där tror jag du har fel. Man KAN faktiskt få domännamn med svenska tecken. Jag tror dock att kravet är att man också tecknar en ”lika dan” adress med internationella tecken och automatroutar dit.

  5. leffe45 skriver:

    Då kan man undra varför inte Sveriges television har denna service. Har hört andra exempel också på hur man använder a,o istället för åäö.
    Själv har jag hört att inte vissa webbläsare stödjer dessa tecken men jag vet inte.

    Googlade nu och fick fram:
    ”De flesta stora webbläsare är numera anpassade till svenska tecken. Den senaste version av Internet Explorer, IE7, har stöd för svenska tecken, dock har inte äldre versioner såsom IE6 det. Firefox har också stöd för svenska tecken.”

  6. Tankspridd skriver:

    Du kan börja med http://www.horby.se som inte riktigt uppskattade sin domän. 🙂
    De var ganska snabba med att registrera samma domän men med Ö. Jag kan inte länka för WP fixar inte det, men du kan byta o->ö själv.

  7. pruddelutt skriver:

    Kärleken häcklade mig härom morgonen och undrade om jag inte skulle gå med i föreningen ”Anonyma språkpoliser” – i h-vete heller sa jag. Jag tänker INTE vara anonym. Upprinnelsen till det hela var en helsidesannons i lokalblaskan där det stod ”Uppvisning av motorcykelklubben. Samt hemvärnet.” 😀

  8. Tankspridd skriver:

    Intressant text.
    Men jag håller inte med dig fullt ut. Det må vara att särskrivningarna inte ökar även om det förefaller så. Men jag kan inte heller anse att det är en positiv utveckling av det skrivna språket.
    Om man sen för in aspekten att min rubrik faktiskt bygger på fler ”fel” än särskrivning och att trenden faktiskt avsåg försvenskad stavning av engelska ord anser jag min nog ha visst fog. Denna försvenskning är en accelererande trend. Det var ett tag sedan jos togs upp i SAOL men förändringar har en tendens att bli vedertagna inan de kommer dit och det kan gå betydligt fortare…

  9. Roggah skriver:

    Oj då.. ni har inte tänkt på att drynite är just ett engelskt slang? Det har inget med svenelska att göra tihi 😉

  10. Roggah skriver:

    opps innan ni klagar på felstavning.. det skulle ju så klart vara svengelska

  11. Roggah skriver:

    ser dessutom att dom som inte gillar sär skriv ningar inte alltid är så bra på att stava rätt se bara på det första inlägget.. ny istället för nu hehehehehehe

  12. Roggah skriver:

    drynite är heller inte någon svensk produkt den är amerikansk

Kommentera

