Kröka själv?

Jag är som några kanske vet en riktig ”grilloman”. Om min fru hade tillåtet så hade vi grillat året runt, men nu är det dock uppehåll några månader under vinterhalvåret. Visst är det mysigast att stå och dona vid grillen en härlig sommarkväll med en kall i ena handen, men det går faktiskt att grilla även när värdet inte är lika inbjudande.

Denna grillmani har nu dock ställt till problem: vi skulle behöva köpa en ny grill.
Vi fick mer och mindre akut köpa en i våras, men jag kommer inte riktigt överens med den och den täcker inte heller behovet ordentligt.

Vad är då problemet? Stan är ju full av grillar, konstaterar näsvis genast.

Nja, jag är egentligen inte så kräsen, men det finns ju vissa behov som måste uppfyllas och kanske även en del önskemål därtill. Vi är fem personer i familjen och utöver det har man ju faktiskt gäster till och från så grillytan måste vara tilltagen. Den ska ha lock för jag kör både med direkt och indirekt grillning. Det ska finnas en del avställningsytor och som önskemål får de också gärna vara tilltagna. Sen får prislappen inte sticka iväg för långt för även om jag skulle kunna grilla 360 dagar om året så finns det som sagt bromsande krafter i familjen.

Jaha, och vad är problemet? Stan är fortfarande full av sådana grillar, i både lägre och högre prisklasser, replikerar näsvis med klart märkbar uppgivenhet.

Problemet kvarstår! Jag vill ha en grill, inte en gasspis. Steka kan jag göra inne, jag vill grilla.
Stan är mycket riktigt full med grejer för att tillreda mat utomhus som ser ut som grillar. Även om jag inser det smidiga att vrida på kranen och ett par minuter senare glatt lägga på köttet så finns det trots allt en flock neandertalare som jag kvar som anser att grilla gör man med glöd och rök. Med andra ord kol, ved eller briketter, men inte med gas.

Visst har Weber med flera många fina kolgrillar. Många klotgrillar, stora som små, med eller utan avställningsytor. Men inga i samma kaliber som gasolgrillarna.
Jag vill i princip ha en modell ”medelstor gasolgrill” för kol. Jätteenkelt – men omöjligt att hitta.

Jag har sökt runt på nätet och bl.a. hittat en lysande sida (grillweb.se) med fanatiker som bygger sina kolgrillar själva. Några rena monstergrillar och andra med mera sansad framtoning. En del bygger nog sin grill för att det är kul andra säkert för att det inte går att få tag på rejäla kolgrillar. På denna sidan står det nämligen inte många ord om gasol för här är det glöd som gäller.

Ska det vara så svårt att hitta en snygg och rejäl kolgrill för rimliga pengar utan att behöva kröka plåt själv?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

4 Responses to Kröka själv?

  1. znogge skriver:

    Vi kör med en Weberklotgrill nu men en nackdel är att man inte kan höja eller sänka grillgallret. Den bästa grill vi haft var nog den som min pappa murade vid vår sommarstuga. Bra avlastningsytor i vackert trä fanns på båda sidor! Ändamålsenlig, hållbar och snygg!

    Lycka till med valet av grill!

  2. Kersti skriver:

    Vi hade precis det problemet. 5 i familjen och ofta fler matgäster. Vi hittade inget bra så vi bygde en som vi är jätte nöjda med. Men alla har inte den möjligheten/kunskapen så det är mycket irriterande att det inte finns att köpa färdiga.

  3. Tankspridd skriver:

    Jo, att bygga själv är egentligen inget problem. jag har haft tankar på att mura en tidigare. Men då kan man inte ”röka” på samma sätt som med lock. Ska jag ha lock så blir det till att kröka plåt oavsett om stommen är murad eller ej.
    Även om jag inte har grejer till att kröka plåt hemma så har jag tillgång till om så skulle behövas. Sen är det ju tiden också…
    Men det märkliga är bristen på urval i affärer. Som sagt, stora gasolgrillar är det gott om men inte stora kolgrillar…

  4. znogge skriver:

    Fast vår Weber grill, den största modellen, tycker jag räcker en bra bit. Fast det är klart, en hel gris går ju inte;-)

Kommentera

