Tantvarning!

Som jag nämnde i en kommentar hos Kersti tidigare har min fru mycket speciella planer för sig när hon blir äldre.

Hon har nämligen stirrat sig blind på TV-serien ”Skenet bedrar” och huvudpersonen Hyacinth Bucket som har kommit att bli hennes idol.

Detta har försiktigt uttryckt gjort mig vettskrämd. Om vi bortser från att båda tycker om att ha det propert hemma, vilket knappast är något unikt, har de inte mycket gemensamt. Men min fru har klargjort att hon ska bli som Hyacinth när hon blir äldre. Själv har jag lite svårt att se henne som denna superskruvade karaktär, men jag har ännu svårare för att se mig bli den kuvade man som hon kör friskt med.

Jag har mycket tydligt konstaterat att jag kommer att ha tagit ut skilsmässa innan hon ens hunnit halvvägs i sin förvandling till denna skrämmande varelse men hon hävdar att hon ska ta det stegvis och att jag inte kommer att märka något förrän det är för sent…

Men men, jag är på min vakt. Tidigare i somras var vi en runda i Ystad och hon travande raskt in i den hattaffär som ligger längs gågatan där. Genast började varningsklockorna ringa i mitt bakhuvud. Men när hon sedan började prova den ena efter den andra började även ungarna skruva på sig. Det hela slutade med att hon hittade något lagom sommrigt hon ville ha men vi var fyra familjemedlemmar som på ett mycket övertygande sätt framförde att det var klar ”Hyacinth-varning” och att vi hotade med att ställa till en scen i butiken om hon fullföljde köpet.

Herre jösses. Hon är 35, det känns som det är många år kvar att vara på sin vakt…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

7 Responses to Tantvarning!

  1. znogge skriver:

    ”Mrs Bucké”! Ett av mina absoluta favoritprogram även om jag inte har någon ambition att likna henne. Bara Onslow som saknas då;-) Fast ni kanske har en liknade karraktär på lut också:-)

  2. pruddelutt skriver:

    Haha…hälsa hustrun att jag förstår precis! Själv tänker jag bli en ilsken tant som slår folk med handväskan eller käppen när de inte uppför sig 🙂

  3. Kersti skriver:

    Jag förstår din oro. Glöm inte att det behövs både hatt och handväska för att riktigt kvala in som tant. Men hon borde ha många år på sig att hitta en ny förebild. Men de förstås det är inte säkert att det blir bättre nu vet du i alla fall vilken fara som väntar.

  4. Tankspridd skriver:

    Znogge: Nja, någon Onslow-karaktär kan jag inte se i min närhet, men det är klart att deras hund skulle kunna gestaltas av vår svarta slemmiga fyrbenting…

    Prudde: Det värsta är att det ena inte behöver förta det andra. Som jag ser sin målbild så skiljer det ganska många år mellan denne och Hyacinth. Du skulle kunna hinna med båda…om din familj står ut med det… 😉

    Kersti: OK, du har rätt. Men å andra sidan är kanske min rubrik lite missvisande. ”Tant” är kanske inte den rätta beskrivningen av Hyacinth, men jag hittar inte något bättre ord för denna srkämmande varelse…

  5. Märtagreta skriver:

    Du kommer antagligen inte att märka nåt, jag är ledsen, för i takt med att hon blir tant, blir du… ja, gubbe 😉

  6. Tankspridd skriver:

    Tack du, det var ju verkligen värmande ord 😦

  7. Märtagreta skriver:

    Nu har jag sett avsnittet och hon är underbart charmig ju 😀
    Jag är ledsen om jag sårade dig, men inte är det väl möjligt att frugan blir tant och du ”består”? Det är märkligt, men så tror även min gube, alla hans gamla klasskompisar ser ut som gubbar, men han fyller tydligen 30 och inte 40 i oktober! Själv är jag en stolt ”tant” på 44 år 😉

Kommentera

