På cykel genom stan

Solen skiner, vinden är måttlig, jag har samåkt och saknar bil men har ett möte i stan. Företaget har ett avtal med sunfleet som har poolbilar utplacerade lite varstans. Detta fungerar utmärkt och jag brukar använda det i sammanhang som dethär. Men idag blir det inte så. Bilen debiteras både per timme och per kilometer. Idag blir det många timmar men även om det är för långt att gå så är det tveksamt om jag kan debitera kund för hyrbil för så många timmar.

Men i dessa miljömedvetna tider har firman också investerat i några cyklar som man kan boka sig på. Idag blir det en sådan och frågan är om det nu när man gräver i varje gathörn och Malmöfestivalen blockerar halva stan faktiskt inte går fortare att cykla än att köra. Det blir med andra ord ett riktigt win-win-förhållande. Alla tjänar på det – miljön, jag och kunden.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

6 Responses to På cykel genom stan

  1. znogge skriver:

    Vilken smart idé med cyklar! I festivaltider går det säkert snabbare än att köra bil!

  2. moniqas skriver:

    Jaa..håller med! Cykel är ett underskattat transportmedel. Himla bra idé! 🙂

  3. Tankspridd skriver:

    Tillbaka tidigare än väntat och dyngsur.
    Jo, det var mycket smidigt ända tills jag överfölls av arga regndroppar halvvägs tillbaka till kontoret. Jag hade förberett mig med att ha jackan med men de kom i bakhåll och överraskade mig. 😦

  4. Märtagreta skriver:

    Hu då, var det ju en lysande idé av företaget måste jag säga!

  5. pruddelutt skriver:

    Vi har också ett gäng tjänstecyklar man kan boka när man har ärenden – främst för att vi har två arbetsställen i stan och det är en bit mellan dessa. Men de nyttjas flitigt annars också.

  6. Kersti skriver:

    Jag cyklar nästan alltid vart jag än ska. Här i Stockholm är det definitivt ett bra sätt att ta sig fram. Går betydligt snabbare än bil och ungefär lika snabbt som tunnelbanan. Men man måste vara uppmärksam hela tiden. Noga kolla in både bilister, andra cyklister och fotgängare. Och så förstås vädret. Hamnade i en riktig åskskur idag, det verkligen vräkte ner.
    När det gäller grönsaker har jag varit lika förundrad som ni hur det kan komma sig att det, mitt i skördemånaden bara finns sockerärtor från Kenya. Förklara det den som kan.

Kommentera

